Struktura Wydziałowego Systemu Jakości Kształcenia
Dziekan sprawuje nadzór nad wdrażaniem i funkcjonowaniem WSZJK WPiA. Do zadań Dziekana należy w szczególności:
- wprowadzenie zarządzeniem i wdrażanie WSZJK,
- nadzorowanie terminowej realizacji zadań związanych z oceną jakości kształcenia,
- koordynacja działań jednostek organizacyjnych WPiA w procesie oceny osiąganych efektów uczenia się,
- prezentowanie Kierunkowej Komisji ds. Oceny Efektów Uczenia się oraz Radzie Programowej sprawozdania WZJK z oceny jakości kształcenia na danym kierunku studiów,
- przedstawianie Kierownikom Katedr, wniosków Kierunkowej Komisji ds. Oceny Efektów Uczenia się, Rady Programowej i Pełnomocnika WSZJK dotyczących oceny realizacji programu studiów dla danego kierunku, poziomu i profilu,
- analiza i ocena poziomu naukowego jednostki i prowadzonych badań naukowych,
- informowanie i szkolenie pracowników wydziału w zakresie procedur ujętych w USZJK i WSZJK,
- tworzenie warunków do rozwoju kompetencji i umiejętności dydaktycznych kadry naukowej,
- inicjowanie i prowadzenie współpracy z pracodawcami i innymi interesariuszami zewnętrznymi,
- wdrażanie zaleceń Rektora i Senatu w zakresie polityki jakości wydziału i funkcjonowania WSZJK.
Zadania i kompetencje Prodziekana w zakresie zapewnienia jakości kształcenia na WPiA obejmują w szczególności sprawowanie nadzoru nad:
- realizacją prac naukowo-badawczych,
- odbiorami prac naukowo-badawczych, w tym nad należytym przygotowaniem raportów
z rozliczenia prac naukowo-badawczych finansowanych z dotacji na działalność statutową, - koordynowanie wraz z Dziekanem planowania i organizacji zajęć dydaktycznych (w tym obsadę zajęć dydaktycznych) oraz ich realizację, zapewnienie prawidłowej organizacji toku studiów na WPiA,
- współpracę z Dziekanem w przygotowaniu WPiA do akredytacji w zakresie instytucjonalnym i prowadzonego kształcenia.
- zapewnienie studentom i pracownikom informacji poprzez podawanie do ich wiadomości:
- planów studiów i programów nauczania dla każdego kierunku studiów, specjalności, stopnia poziomu studiów wraz z liczbą punktów ECTS przypisanych przedmiotom na poszczególnych semestrach i latach studiów,
- rozkładu zajęć, wykazu przedmiotów podlegających egzaminom i zaliczeniom, harmonogramu sesji egzaminacyjnej.
- nadzór nad organizacją i przebiegiem praktyk i staży,
- nadzór nad działalnością kół naukowych i organizacji studenckich działających przy WPiA oraz inicjowanie, promowanie i wspieranie studenckiego ruchu naukowego, sportowego i kulturalnego,
- sprawowanie opieki nad studentami niepełnosprawnymi studiującymi na WPiA,
- koordynacja współpracy z podmiotami otoczenia gospodarczego, jednostkami administracji rządowej i samorządowej, jednostkami naukowymi i badawczymi, interesariuszami zewnętrznymi i szkołami współpracującymi z WPiA,
- wypełnianie innych zadań związanych z zapewnianiem jakości kształcenia na WPiA.
Zadania Kierowników Katedr w zakresie zapewnienia jakości kształcenia na WPiA obejmują w szczególności:
- planowanie, organizowanie i nadzór nad działalnością dydaktyczną w katedrach,
- ocenę działalności naukowej, dydaktycznej i organizacyjnej pracowników katedry,
- rozdział zadań dydaktycznych przydzielonych katedrze i dbałość o właściwy poziom jakości ich realizacji,
- rozliczanie powierzonych pracownikom katedry zadań dydaktycznych i badawczych, kontrola nad ich realizacją oraz prowadzenie i nadzór właściwej dla zadań dokumentacji,
- opracowywanie i aktualizację projektów programów nauczania nowych przedmiotów,
- organizację i nadzorowanie pracy pracowników katedry.
Do zadań Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia należy w szczególności:
- opracowanie i modyfikacja WSZJK, z uwzględnieniem polityki jakości wydziału, jego misji i strategii w zakresie kształcenia,
- wdrażanie uczelnianych procedur w zakresie jakości kształcenia,
- opracowanie i wdrażanie wydziałowych procedur zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia,
- monitorowanie i ocena mobilności studentów i pracowników wydziału we współpracy z wydziałowym koordynatorem programu Erasmus Plus,
- monitorowanie warunków realizacji procesu kształcenia,
- gromadzenie informacji dotyczących funkcjonowania systemu zapewnienia jakości kształcenia na wydziale,
- przedstawianie Dziekanowi wniosków, rekomendacji i zaleceń w zakresie poprawy jakości kształcenia.
W celu wdrożenia uczelnianych procedur dotyczących jakości kształcenia WZJK podejmuje następujące działania:
- monitoruje proces hospitacji osób prowadzących zajęcia,
- monitoruje proces badania satysfakcji absolwentów dotyczących programu studiów, organizacji toku studiów i obsługi administracyjnej; zbiorcze wyniki analiz przekazuje Dziekanowi.
Wydziałowego Pełnomocnika ds. Jakości Kształcenia powołuje Dziekan w drodze zarządzenia.
Regulamin Pracy Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia
Do zadań Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia należy w szczególności:
- opracowanie i modyfikacja WSZJK, z uwzględnieniem polityki jakości wydziału, jego misji i strategii w zakresie kształcenia,
- wdrażanie uczelnianych procedur w zakresie jakości kształcenia,
- opracowanie i wdrażanie wydziałowych procedur zapewnienia i doskonalenia jakości kształcenia,
- monitorowanie i ocena mobilności studentów i pracowników wydziału we współpracy z wydziałowym koordynatorem programu Erasmus Plus,
- monitorowanie warunków realizacji procesu kształcenia,
- gromadzenie informacji dotyczących funkcjonowania systemu zapewnienia jakości kształcenia na wydziale,
- przedstawianie Dziekanowi wniosków, rekomendacji i zaleceń w zakresie poprawy jakości kształcenia.
W celu wdrożenia uczelnianych procedur dotyczących jakości kształcenia WZJK podejmuje następujące działania:
- monitoruje proces hospitacji osób prowadzących zajęcia,
- monitoruje proces badania satysfakcji absolwentów dotyczących programu studiów, organizacji toku studiów i obsługi administracyjnej; zbiorcze wyniki analiz przekazuje Dziekanowi.
Wydziałowego Pełnomocnika ds. Jakości Kształcenia powołuje Dziekan w drodze zarządzenia.
Regulamin Pracy Wydziałowego Zespołu ds. Jakości Kształcenia
Do zadań Kierunkowej Komisji ds. Oceny Efektów Uczenia się należy:
- ocena rezultatów programów studiów, w tym w szczególności:
- analiza realizacji celów programu studiów oraz wyników nauczania na podstawie ewaluacji prowadzonej przez nauczycieli akademickich w odniesieniu
do przedmiotów, których nauczają, - badanie jakości prac dyplomowych i ich zgodności z celami programów studiów
i zamierzonymi efektami uczenia się, - analiza organizacji i wyników egzaminów dyplomowych;
- analiza realizacji celów programu studiów oraz wyników nauczania na podstawie ewaluacji prowadzonej przez nauczycieli akademickich w odniesieniu
- ocena zgodności zakładanych efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy, w oparciu
o opinie interesariuszy/pracodawców biorących udział przy tworzeniu programu, zatrudniających praktykantów i absolwentów UTH Rad. Przy realizacji tego zadania Komisja współpracuje z wydziałowym opiekunem praktyk studenckich i pracodawcami, - opracowanie projektów stosownych procedur i narzędzi realizacji swoich zadań dla kierunków kształcenia prowadzonych przez wydział. Procedury te jako element wydziałowego systemu zapewnienia jakości kształcenia wprowadza Dziekan zarządzeniem,
- opracowywanie i przedstawianie Dziekanowi oceny rezultatów programów studiów wraz
z wnioskami dotyczącymi ich doskonalenia i modyfikacji (corocznie w terminie do dnia
31 października). Kopie oceny Komisja Kierunkowa udostępnia Wydziałowemu Pełnomocnikowi ds. Jakości Kształcenia.
Wydziałową Komisję ds. Oceny Efektów Uczenia się powołuje Dziekan w drodze zarządzenia.
Komisja ds. Oceny efektów uczenia się
- Przewodnicząca: dr Beata Wieczerzyńska,
- Sekretarz: dr Marta Skowrońska
- Zespół Administracja skład dr hab. Sławomir Fundowicz, dr Iwona Warchoł, dr Małgorzata Pracka, student: Paulina Ożugowska
- Zespół Prawo skład: dr hab. Sławomir Patyra, dr Tomasz Dąbrowski, dr Monika Żuchowska – Grzywacz, student: Karolina Sikorska
Do zadań Rady Programowej należy przegląd prowadzonych przez wydział kierunków i ich planów studiów, przygotowywanie projektów: programów studiów, szczegółowych zasad organizacji kształcenia oraz ich zmian w oparciu o wymagania i zalecenia PKA, wniosków Kierunkowej Komisji ds. Oceny Efektów Uczenia się oraz wniosków z analizy zgodności zakładanych efektów uczenia się z potrzebami rynku pracy i opiniami interesariuszy zewnętrznych, opiniowanie zmian dokonywanych w planach studiów.
W realizacji swoich zadań Rada Programowa zasięga opinii interesariuszy zewnętrznych współpracujących z wydziałem.
Opracowanie wniosku o utworzenie studiów na danym kierunku, poziomie i profilu należy do zadań Zespołu programowego, powoływanego przez Dziekana. Szczegółowe zasady tworzenia studiów określa Rektor w drodze zarządzenia.
Opracowywanie i przedstawianie Dziekanowi sprawozdania ze swoich działań, z wnioskami dotyczącymi doskonalenia i modyfikacji programów studiów, zasad organizacji studiów i osiągania efektów uczenia się (corocznie w terminie do dnia 31 października). Kopię sprawozdania Rada Programowa udostępnia Wydziałowemu Pełnomocnikowi ds. Jakości Kształcenia.
Radę Programową powołuje Dziekan w drodze zarządzenia.